Az írógépen másolt szamizdatot Magyarországon az 1970-es évektől butik-irodalom néven is emlegették.

Szamizdat(butik irodalom)

Szamizdat(butik irodalom)

Amit lehet, bedarálnak, amit nem, kivéreztetnek

"Ha van értelme a demokráciának és az alkotmányosságnak, akkor kimondottan azért, mert keretek közé szorítja a politikai cselszövést." Antall József

2017. augusztus 02. - RichárdFekete

pexels-photo-165173.jpeg

"Demokratának lenni mindenekelőtt annyit tesz, mint nem félni: nem félni a más véleményűektől, a más nyelvűektől, a más fajúaktól, a forradalomtól, az összeesküvésektől, az ellenség ismeretlen, gonosz szándékaitól, az ellenséges propagandától, a lekicsinyléstől és egyáltalán mindazoktól a (...) veszedelmektől, melyek az által válnak valódi veszedelmekké, hogy félünk tőlük." Bibó István szavai alapján a Bibó István Szakkollégiumból kisarjadt Fiatal Demokraták Szövetsége nem demokrata. Nem demokrata, mert fél. Félnek attól, hogy ellentétes vélemények megjelennek a közéletben, félnek attól, hogy az emberek ez alapján rájönnek, micsoda primitív politikát folytattak az elmúlt 8 évben és félnek attól, hogy elveszítik a kormányzás lehetőségét és félnek attól, hogy el lesznek számoltatva. 

Ezért megtesznek mindent annak érdekében, hogy teljesen uralják a kommunikációs teret és a választók ne ismerhessenek meg más véleményeket. Arról hazudoznak, hogy a politikai ellenzékük lebontaná a kerítést a déli határon, miközben az ellenzék egyértelműen megfogalmazta, hogy amíg az emberek félnek, addig a kerítés marad. Arról hazudoznak, hogy nemzetközi összeesküvés következtében Soros György által irányított ellenzéki sajtó működik Magyarországon. Soros György által irányított civil szervezetek működnek Magyarországon és ezek az ország érdekeivel ellentétesen cselekednek. A kormánypárt több alkalommal is erre a nemzetközi összeesküvésre hivatkozva hozott meg döntéseket és cselekedett aszerint. Legutóbb egy nemzetbiztonsági ülést hagytak ki amiatt, mert a Fidesz alelnöke azt mondta, azt Soros György kezdeményezte. 

 "A kormánytól független sajtó jó része az utolsó megyei lapok eleséseként értékelte, hogy az osztrák Heinrich Pecina megvette a Russmedia lapcsoportját. A HVG kicsit beletúrt a részletekbe, és azt derítette ki, hogy az MKB-hitelből bevásárló ciprusi cég 7,2 millió eurót juttatott a Media Development Management (MDM) Kft.-nek.

A fenti összeg nem törzstőke-emelésként érkezett a tulajdonos CPS Trading & Investments Cyprus Limitedtől, hanem a tőketartalékot emelték. Mindebből a lap arra következtet, hogy újabb vásárlásokra készül az üzletember. Talán az interneten terjeszkedik majd, ahol a kormányoldal nem tudott olyan vaskos hídfőállást foglalni.

Az MDM oldaláról persze tagadják, hogy belemennének a politizálásba és médiaháborúba a kormány oldalán, de emlékezetes, hogy épp Pecina asszisztált a Népszabadság tönkrevágásához, majd a kiadó Mediaworks átjátszásához fokozatosan Mészáros Lőrinc érdekkörébe. Mindenesetre Maria Kitromilido, az MDM ügyvezetője ennyit mondott:

Nagy érdeklődéssel figyeljük a magyarországi politikai vitát a médiával kapcsolatban, azonban hangsúlyozni szeretnénk, hogy a cégünket nem azért hoztuk létre, hogy egy politikai álláspontot támogasson, hanem kizárólag azért, hogy üzleti lehetőségeket aknázzon ki."

A hvg.hu azt írja: "Miközben a kedves olvasó tikkadtan kutat egy árnyat adó fa, egy hűsítő vízfelület után, vagy a tejfölös-sajtos lángos szája szélét zaklató maradékát próbálja meg letörölni, a kormányhoz közeli médiaberkekben lázas bevásárlások zajlanak. A hőségriadóban az emberek egy médiapiaci hír láttán leginkább arra képesek, hogy ropogósra sült szemhéjuk lezárják és délutáni alvásba fogjanak. Holott az történik, ami 2010 óta folyamatosan: a magyarországi médiapluralizmus, -sokszínűség egyre halványabb, azaz a társadalom egyre kisebb eséllyel jut hozzá nem a kormányzati szempontok szerint megírt hírekhez. Ezt már Polyák Gábor, a Mérték Médiakutató Kft. vezetője mondja el a hvg.hu-nak. A Népszabadság bezárásában kulcsszerepet játszó Heinrich Pecina osztrák üzletember MDM nevű cége nemrég vette meg az utolsó független vidéki lapokat kiadó Russmédiát (az ügyletet az Együtt most megtámadja a Médiahatóságnál), most pedig ciprusi cége feltőkésítette a magyart 7,2 millió euróval, ami szintén nagy bevásárlásokra enged következtetni - úgy tűnik, a nyomtatott sajtó letarolása után az interneten is tovább terjeszkedik a cég."

Amit lehet, bedarálnak, amit nem, kivéreztetnek

"Azzal a húzással, hogy a kormány 2014-ben központosította az állami cégek, intézmények reklámozását a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) létrehozásával, a közintézmények kezéből kikerült a reklámozási lehetőség. Az dönt, hogy az NKH melyik ügynökségekkel szerződik, és azok rendre kormányközeliek, és valahogy inkább a Habony-Vajna-Mészáros triász lapjaiban, weboldalain, tévéiben vagy a közmédiában hirdetnek. Mondhatná valaki, hogy majd jönnek a választások 2018-ban, győz az ellenzék, és mindent visszacsinál, normalizálódnak a médiaviszonyok - hát nem. Polyák úgy látja, a most kiépült és továbbépülő rendszert évtizedek alatt lehet csak lebontani. A médiapiacról szinte teljesen eltűntek a tőkeerős, megbízható befektetők, tulajdonosok, a kormányzati propagandagépezet pedig egyre függetlenebb, színesebb gazdasági háttérrel bír, amely akkor is működőképes lesz, ha elzárják egy esetleges kormányváltás miatt az állami pénzcsapokat. És akkor ellenzékben ez a propagandagépezet majd olyan folyamatos össztüzet zúdít majd egy új kormányra, hogy az attól koldul. A széles gazdasági háttér abban is segít, hogy a veszteséges termékek továbbra is megjelenhessenek, finanszírozhatóvá váljon a teljes médiaportfólió. Politikai tétje és jelentősége már nincs az újabb bevásárlásoknak, lefedték azt a kellő mennyiségű néptömeget, amelyhez el kell juttatni a kormányzati propagandát, és lehetőleg más ne háborgassa őket, mondja Polyák. Épp a fenti rendszer hosszú távú érdekeit szolgálják inkább a bevásárlások. Rendre előjön a médiapiaci cikkekben az olvasók felelőssége: miért nem érdeklődnek a saját életüket befolyásoló média helyzete iránt, miért nem tesznek többet a hiteles, kormánykritikus média fenntarthatóságáért. A közönség egyfelől nem tanult meg kritikus lenni, nem sajátította el a propagandaüzenetek, politikai üzenetek kritikus befogadásának képességét, vagyis azt, hogy felismerje, itt most megvezetnek, valamit le akarnak nyomni a torkomon. De ezt nem szabad neki felróni, mondja Polyák, ebben ludas az iskolarendszer, a rendszerváltás utáni kormányok és elit, amely ezt nem tartotta fontosnak. Illetve nem tartotta kifizetődőnek - a politikusaink az utóbbi 25 évben egyszer sem gondolták úgy, hogy a választóikkal dialógust kell folytatni, mert nem bíztak az emberekben, inkább próbálták manipulálni őket. Oktatás és képzés nélkül pedig nem elvárható, hogy a választók széles rétegei felfejtik a minden hájjal megkent politikai guruk által összerakott kampányokat, egyoldalú üzeneteket. Szeretjük mondani, hogy a kádárizmusban megtanultunk a sorok között olvasni, de ez illúzió, Polyák úgy látja, ezt az értelmiségiek szűk rétege mondta magának. És van felelőssége a médiának is: 2010 előtt a média túlságosan betagozódott a jobb-bal felállásba, elfogadta a szekértábor logikát, elvétve jelent meg benne törekvés a párbeszédre. Így 2010-re egy sérülékeny nyilvánosság jött létre, amelyben az egyik oldal médiája lassan felszámolódik. Ma már ott tartunk, hogy a független médiumokat olyan nagyon látványos kézi vezénylés nélkül is be lehet dönteni, el lehet sorvasztani. Mert a Fidesz-barát média szélesedése együtt jár azzal is, hogy elszívják a levegőt a maradék elől."

„Kinyithatja bármelyik újságot, mindenhol a miniszterelnököt kritizálják. Ha nem lenne sajtószabadság, akkor ilyen cikkek nem jelenhetnének meg. Ha valahol, itt szabadabb a sajtó, mint bárhol Európában” - Andy Vajna mondta még 2016-ban, mára az egyik legnagyobb Fideszes médiabirodalom-tulajdonos lett Magyarországon. 2014-től kezdődően a FIDESZ-KDNP elkezdte bekebelezni a média szektort. Hatalmi fölényüket kihasználva a piacról folyamatosan szorították ki a kritikus hangvételű orgánumokat. "Nem tűrik az ellenvéleményt, nem tűrik az igazságot, szeretnék, ha mindenki azt gondolná, amit ők. Mivel a média a befolyásolás legfontosabb eszköze, ezért úgy döntöttek, elpusztítják az ellenzéket a piacon." - olvashatjuk a zsurpubi.hu oldalon.

"2014 óta erősen megváltoztak a médiaviszonyok. A választások előtt a Magyar Nemzet és a HírTV is a kormánypártok álláspontját képviselte, azonban 2015 februárja, vagyis az ún. G-nap fordulatot hozott a két orgánum életében is - azóta erősen kormánykritikus anyagokkal állnak elő. Akkoriban még tényfeltáró cikkeivel az Origo számított az egyik legelismertebb hazai hírportálnak, ez azonban erősen megváltozott, amikor 2014 júniusában menesztették a főszerkesztőt. A portál ma már az egyik „leglojálisabb” kormánymédiumnak számít, ahol az egykori igényes újságírói munkát felváltotta a „bérírás”. Közben feltűntek a piacon a tényeket általában nélkülöző, Habony Árpád nevéhez köthető Lokál, 888, Ripost, Faktor nevű orgánumok. 2015-ben pedig létrehozták a hamis hírek gyártásában élen járó Magyar Időket is.

Andy Vajna megvette a TV2-t, ráadásul a kezében levő Rádió1 is folyamatosan terjeszkedik, egyre több vidéki frekvenciához jut hozzá, egyesek attól tartanak, teljesen bedarálja a fővároson kívüli piacot. A legújabb hírek szerint pedig Vajna most ráteszi a kezét a Bors című bulvárlapot is kiadó Lapcom Kiadó Zrt.-re, amelyhez két megyei lap a Délmagyarország és a Kisalföld is tartozik.

Gigantikus médiabirodalmat épített(ek) fel Mészáros Lőrinc(nek) is, aki 2017 márciusában megvásárolta az Opimus Nyrt. 16,9 százalékos tulajdonrészét, az Opimus egyik leányvállalata, az Opimus Press pedig 2016 októberében jutott hozzá a Mediaworks Kiadóhoz, amely a megyei lapok nagy részének kiadásáért felelős.

Mészáros Lőrinc kezébe került a Nemzeti Sport, az Echo TV és a Népszabadság is. Sőt a nemzet gázszerelője és felesége, Mészárosné Kelemen Beatrix cége vásárolta meg a balatoni térségben sugárzó kereskedelmi rádiót, a Part FM-et is. Néhány hónappal ezelőtt kiderült, Schmidt Mária megvette a Figyelőt, méghozzá meglehetősen baráti áron. De lefotózták az ATV tulajdonosát, Németh Sándort is, ahogy kedélyesen beszélget Andy Vajnával és Habony Árpáddal.

Még végigolvasni is fullasztó. Nincs könnyű dolga annak, aki szeretné megismerni a valóságot. Egyelőre még nem is lehetetlen, hiszen léteznek az igazságot kereső médiumok. De ami a legfontosabb: mindenkinek kritikus szemlélettel és nyitott szemmel kell járni."

Egy időről időre aktualizált dokumentum részeként, a vagyonkezelő honlapján hozza nyilvánosságra az MTVA azokat a szerződéseket, amelyeket a közmédia ötmillió forint feletti értékben köt meg. Ez törvényi kötelessége. "A legutóbbi frissítés szerint idén is főként a Fidesszel illetve kormánnyal közeli kapcsolatot ápoló médiavállalatok, gyártócégek és egyéb beszállítók nyerték el, illetve kapták meg a legjövedelmezőbb megbízásokat. Az egyik legsúlyosabb tétel a listán az Új Média és Teletext Szolgáltató Kft. 1,2 milliárd forintos szerződése az MTVA online felületeinek kezelésére, szerkesztésére, adások magyar nyelvű feliratozására, továbbá "speciális szolgáltatások, és műsorkészítési tevékenység ellátására". Az árazás elrugaszkodottnak tűnik, ráadásul a megbízott cég maga is az MTVA tulajdonában áll, és már korábban is volt gyanúsan kiszervezett megbízatása."
2016 tavaszán tárta fel a Direkt36, hogy hogy a közmédia legbefolyásosabb tanácsadója, a nagyobb döntésekben kompetens Várhegyi Attila cége, a Magyar Híradó Kft. 120 millió forintért 110 darab egyforma domaint és weboldalt adott el az Új Médiának. Nyomozás indult, vádemelés nem történt...

"Az igazán nagy játékosok évi szinten sokszázmilliós megbízást is kapnak az MTVA-tól. Bár állítólag Andy Vajna filmügyi kormánybiztossal nagyon problémás a kapcsolata, a közmédiában továbbra is nagyon jó helyzetben van Kálomista Gábor producer. A Megafilm kitartó sikere nem akkora meglepetés: a producer felesége, Kálomista Zsuzsa egészen márciusig az MTVA vagyongazdálkodási igazgatója volt. (Nem ment messzire: távoztával a Duna Médiaszolgáltató Zrt. médiaszolgáltatási igazgatója lett.) A gyártócég idén is 1 milliárd feletti megbízást kap az MTVA-tól, három tételben:

657 milliót számlázhatnak ki 2017 márciusa és 2018 február között a Tóth János című sorozat gyártásáért cserébe. Ez egy 52 részes vígjáték-széria, tehát egy 12.5 millióból készül egy epizód.

330 millióért készítik el 2017 február és 2018 május között a Csak színház és más semmi harmadik szériáját.

300 milliót fizet nekik az MTVA az Egynyári kaland epizódjaiért 2017 januárja és 2018 májusa között.

Kálomistával közeli üzleti kapcsolatban áll Németh Gyula, a TV COM Telekommunikációs és Szolgáltató Kft. tulaja. A Megafilm és a TV COM 20 filmtervvel bő négy év alatt több mint 500 milliót nyert már az MTVA-tól. Most Németh cége is szintet ugrott: a szezonális Balatoni Nyár című magazinműsor adásaiért három hónap alatt 330 millió forintot számlázhatnak ki.

A másik nagy nyertes a Habony Árpád miniszterelnöki tanácsadó érdekköréhez sorolható Apropó Média, amely most már hosszú évek óta meghatározó a gyártási portfólióban. A vállalat korábban sokáig Halkó Gabriella, a TV2 jelenlegi gazdasági és stratégiai igazgatójának tulajdonában állt, míg át nem adta üzlettársának, Blázy Andrásnak gyártási producernek.

Halkó Habony Árpád jóbarátja, Jáksó László egykori élettársa és bizalmas kapcsolatban áll a tanácsadó volt feleségével, Kaminski Fannyval is. A tanácsadó befolyásának köszönhetően lett Halkó az Andy Vajna tulajdonába került tévétársaság fontos vezetője. Halkó vezette azt a Brand Lab Kft.-t is, amely furcsa körülmények között bérelt festményeket a Szépművészeti Múzeumtól.

Az Apropó Média - mely 2011 óta több mint 2,5 milliárd forint értékben gyártott műsorokat a közmédiának - több nagy költségvetésű műsort gyárt idén is az MTVA-nak:

256 millió forintért gyártja le 2017 január és december között a Maradj Talpon! című vetélkedőket a cég.

210 millió forintért készítették el A Dal felvételeit 2016 novembere és 2017 március között.

77 millió forintot kapnak a "Noé barátai" c. állatos magazinműsor idei részei után.

380 millió forintot utalnak nekik két részletben a "Szólalj meg!" nyelvoktató műsor 2017-es epizódjaiért cserébe.

Ehhez a körhöz kapcsolaható HD TV Hírstúdió Kft. is, ami Kiss Ferenc és Kiss János tulajdonában van. Róluk még tavaly írta meg a Népszabadság, hogy "jó kapcsolatot ápolnak Halkó Gabriellával, aki jelenleg a TV2 gazdasági és stratégiai igazgatója". A HD TV idén is jól fekszik a rendszerben, öt fontos megbízatást kaptak, összesen közel 1 milliárdért:

Az Esti kérdés c. oktatóműsor adásait 2016 szeptembere és 2017 decembere között 315 millióért vállalták.

Ön is tudja? c. műveltségi vetélkedőt 2016 szeptembere és 2017 decembere között 359 millióért gyártják le.

A Miért? c. oktatási műsort ugyanebben a periódusban 73 millióért készítik el.

A Történelem és Magyar mindenkinek című oktatási illetve a Hangvilla c. kulturális magazint 160-160 millióért gyártják.

Szerepel a listán a Popular Média is, amiről már a 444-en is írtunk. Ez a kft. gyárt 400 millió Érettségi 2017 munkacímmel oktatási-kulturális magazintaz M5-re, további 100 millióért pedig Szakmák címmel készít oktatási magazint az idei évben.

A cég Koller István tulajdona, aki a lehallgatási botrányban gyanúsítottként meghallgatott Vas Imrének volt üzleti partnere. Vas felfüggesztéséig az MTVA üzemeltetési igazgatója volt.

Jelentős tételeket fizet ki az MTVA közvetítési jogokért. Kiemelkedik az MLSZ-szel kötött közel 19 milliárd forintos (!) megállapodás az NB1-es meccsek közvetítésére 2016 és 2021 között, ami jól mutatja a futballmeccsek priorizálását más csapatsportágokkal szemben (ami persze összefügg ezeknek a mérkőzéseknek a nézettségével is). A Magyar Kézilabda Szövetségnek 110 milliót, a Magyar Röplabda Szövetségnek 30 milliót, a jégkorongszövetségnek 14 milliót fizet a közmédia közvetítési jogokért az idei szezonra."

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szamizdat-butik-irodalom.blog.hu/api/trackback/id/tr3112710610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása