Az írógépen másolt szamizdatot Magyarországon az 1970-es évektől butik-irodalom néven is emlegették.

Szamizdat(butik irodalom)

Szamizdat(butik irodalom)

Emberi jogi krízis helyzet várható, a verbális bántalmazás, fenyegetés már elkezdődött

...ezekben a sötét napokban...mindennél inkább több igazságra van szükségünk...

2017. július 27. - RichárdFekete

„A félelem, a veszély állandó érzésében szabállyá vált mindaz, amit az igazi demokráciák csak az igazi veszély órájában ismernek: a közszabadságok megkurtítása, a cenzúra, az ellenség „bérenc”-einek, az „áruló”-nak a keresése, a mindenáron való rendnek vagy a rend látszatának s a nemzeti egységnek a szabadság rovására való erőltetése.

Bibó István: A kelet-európai kisállamok nyomorúsága (1946)

news.jpeg

Újságíró Etikai Kódexben az áll: "Az újságírónak etikai kötelessége védelmezni, mindennapos munkájában érvényesíteni a sajtó, és a nyilvánosság szabadságát, és teljesíteni az információ áramlásával kapcsolatos szakmai feladatait. “Minden állampolgár köteles az információszolgáltatáshoz szükséges szakmai ismeretek nélkül is elősegíteni a sajtószabadság állampolgári alapjogának maradéktalan érvényre juttatását.”

A miniszterelnök (Orbán Viktor) legutóbbi politikai beszédében azt mondta, hogy 'fel kell venniük a harcot' a média egy bizonyos részével, nyugtázta azonban, hogy szerencsére, már narancsos uralom alatt áll a magyarországi média nagy része. A Fidesz alelnöke (Németh Szilárd) egy interjúban azt mondta, hogy a sajtótájékoztatóján vele vitatkozó újságírók hivatásos rendbontók voltak.

A két megszólalás között (Fidesz elnök - Fidesz alelnök) azért kell mindenképpen kapcsolatot felállítani, mert Orbán a beszédében arról beszélt, hogy egy maffia hálózat és brüsszeli bürokraták által indított támadásokat kell a jövőben elhárítaniuk, és az általuk működtetett médiával is meg kell küzdeniük. 

Ha egy főiskolás/egyetemista ilyen szöveggel állna elő, minimum paranoidnak gondolnánk, a miniszterelnök beszédét azonban sokan hallgatták és ez alatt a beszéd alatt történt meg, hogy egy hölgyet, aki politikai ellenvéleményének sípszóval szeretett volna hangot adni, a hajánál fogva földre rántottak, verbálisan bántalmaztak, majd pedig a rendezvényről kivezettek. Tehát a miniszterelnök beszédét, a közélet irányvonalait meghatározó tartalomként fogadták. 

Mindeközben arról nem szólnak a hírek, hogy a miniszterelnök (Orbán Viktor) keleti nyitás jegyében törökországi magas szintű találkozóján az emberi jogokkal kapcsolatban érdeklődött volna kollégájánál. Törökországban a puccskísérlet után újságírókat is bebörtönöztek, most terrorizmus vádjával állítottak bíróság elé újságírókat. Egy bíróság elé állított újságíró mondta:

“...De nem lehet úgy újságot írni, hogy az ember ne lépje át a határokat. Ha csak engedéllyel írsz és beszélsz, összeroppant a saját alkalmatlanságod súlya. Épp ezért azt mondom, hogy tegnap is újságíró voltam, ma is az vagyok, és holnap is folytatni fogom. Vagyis a kibékíthetetlen ellentét köztünk és az igazságot elfojtani akarók között sosem lesz feloldva” hozzátette zárásként: "...ezekben a sötét napokban...mindennél inkább több igazságra van szükségünk."

Az alábbi idézet...

"A különös csak az volt, hogy bár Goldsteint mindenki gyűlölte és megvetette, s bár elméleteit mindennap s napjában ezerszer is megcáfolták, szétzúzták, nevetségessé tették dobogókon, a teleképen, újságokban és könyvekben, s kimutatták róluk, hogy szánalmas zagyvaságok -, mindennek ellenére úgy tetszett, befolyása nem csökken. Mindig akadtak éretlen alakok, akik szinte várták, hogy elszédítse őket. Nem múlt el egyetlen nap sem, hogy a Gondolatrendőrség ne leplezett volna le az ő irányításával működő kémeket és szabotőröket."

...már George Orwell: 1984 című regényéből idéztem,(Ha Nagy Testvér valamelyik beszédében tévedett, az adott újságcikket „kijavítják”; ha egy nemkívánatos személyt, gondolatbűnözőt eltűntetnek, létezésének nyomait is eltörlik. ) amelyből egy terjedelmesebb idézetet is szeretnék hozni:  

"A rekesz falain három nyílás volt. A beszélírtól jobbra egy kisebb csőpostanyílás az írott üzenetek számára; balra egy nagyobb az újságok számára; s az oldalfalon, ahol Winstonnak keze ügyébe esett, egy téglalap alakú, dróthálóval védett nagy nyílás. Ez az utóbbi a papírhulladék megsemmisítésére szolgált. Ilyen nyílások ezrével és tízezrével voltak mindenfelé az épületben, nemcsak a szobákban, hanem valamennyi folyosón is, egymástól néhány lépésnyi távolságban. Ki tudja, miért, emlékezetlyukaknak becézték őket. Ha valakinek meg kellett semmisítenie valamilyen dokumentumot, vagy egy papírdarabkát látott heverni valahol, gépies mozdulattal felemelte, a legközelebbi emlékezetlyukhoz vitte, és beledobta; onnan aztán meleg légáram sodorta le az épület mélyében elrejtett óriási kemencékbe.

Winston megvizsgálta a négy kigöngyölített papírdarabkát. Mindegyik csak egy-két soros üzenetet tartalmazott, azon a rövidítésekből álló tolvajnyelven, amely nem volt egészen újbeszél, de bőségesen tartalmazott újbeszél szavakat, s minisztériumi belső használatra szolgált. Ez állt rajtuk:

times 84. 3. 17. nt beszéd tévid helyesbíts

times 83. 12. 19. háromévterv 83 negyedik negyedre nyomdahibás előrejel visszamenőleg helyesbíts

times 84. 2. 14. minibő csokoládéadag tévid helyesbíts

Winston bizonyos elégedettséggel tette félre a negyedik üzenetet. Bonyolult és felelősségteljes feladat volt, s a legjobbnak látszott utolsónak foglalkozni vele. A másik három megszokott anyag volt, bár a második valószínűleg unalmas számlista-bogarászást fog igényelni.

Winston a "régi számok"-at tárcsázta a teleképen, és kérte a Times megjelölt számait. Ezek néhány perc múlva ki is pottyantak a csőpostából. A kapott utasítások olyan cikkekre vagy hírrészletekre vonatkoztak, amelyeket valamilyen okból szükségesnek tartottak megváltoztatni, vagy ahogy hivatalosan kifejezték, helyesbíteni. A Times március 17-i számából például kitűnt, hogy Nagy Testvér előző napi beszédében azt jósolta: a dél-indiai front nyugodt marad, de rövidesen eurázsiai előrenyomulás indul meg Észak-Afrikában. Ehelyett az történt, hogy az eurázsiai főparancsnokság Dél-Indiában indította meg offenzíváját, Észak-Afrikában pedig minden maradt a régiben. Ezért aztán úgy kellett átírni Nagy Testvér beszédében egy szakaszt, mintha azt jósolta volna meg, ami történt. Vagy: a Times december 19-i számában hivatalos becslések jelentek meg a fogyasztási javak különböző kategóriáinak várható termelési eredményeiről 1983 negyedik negyedévében, amely egyúttal a Kilencedik Hároméves Terv hatodik negyedéve volt. A mai számban viszont jelentést tettek közzé a tényleges termelésről, s ebből kiderült, hogy a becslések minden téren tévesek voltak. Winston feladata az volt, hogy a decemberi adatokat a későbbi adatoknak megfelelően helyesbítse. Ami a harmadik üzenetet illeti, az egy nagyon egyszerű tévedésre vonatkozott, amelyet néhány perc alatt helyre lehetett igazítani. Nemrég, februárban a Bőség-minisztérium szavatolta ("kategorikus ígéret" volt rá a hivatalos kifejezés), hogy 1984 folyamán nem fogják csökkenteni a csokoládéadagot. Ám a csokoládéadagot, miként Winston már értesült róla, a hét végén harminc grammról húsz grammra csökkentik. Csak arra volt szükség, hogy az eredeti ígéretet egy figyelmeztetéssel helyesbítse, amely szerint április körül valószínűség szükségessé válik az adag csökkentése.

Miután Winston az első három üzenettel végzett, a beszélírral készült javításokat hozzáfűzte a Times megfelelő példányaihoz, s az újságokat belökte a csőpostába. Aztán, csaknem öntudatlan mozdulattal, összegyűrte az eredeti üzeneteket s a néhány jegyzetet, amelyet munka közben készített, és beejtette az emlékezetlyukba, hogy megsemmisüljenek a lángokban. Azt, hogy mi történik a láthatatlan labirintusban, ahová a csőposták vezetnek, pontosan nem tudta, de általánosságban volt róla fogalma. Mihelyt a Times-ban a szükségessé vált valamennyi javítást végrehajtották és ellenőrizték, a szóban forgó számot újranyomtatták, az eredeti példányt megsemmisítették, és a javított példányt tették a helyére. Ezt az állandó változtatási eljárást alkalmazták nemcsak az újságokban, hanem a könyvekben, folyóiratokban, pamfletekben, plakátokon, röpiratokban, filmeken, hanglemezeken, karikatúrákon és fényképeken is - azaz minden olyan irodalmi vagy dokumentációs anyag esetében, amelynek politikai vagy ideológiai szempontból jelentőség lehetett. A múltat napról napra, sőt szinte percről percre a jelenhez igazították. Ily módon minden olyan jóslatnak a helyességét, amelyet a Párt kinyilatkoztatott, bizonyítékok támasztották alá; nem tűrték, hogy egyetlen olyan hírnek vagy kinyilatkoztatásnak nyoma maradjon, amely ellentétben volt a pillanatnyi követelményekkel. Az egész történelem palimptszeszt volt, amelyet annyiszor vakartak tisztára és írtak újra tele, ahányszor csak szükségessé vált. Ha egyszer már megtörtént, soha többé nem lehetett bebizonyítani, hogy hamisítottak.. Az irattári osztály legnagyobb részlege - sokkal nagyobb, mint amelyikben Winston dolgozott - csak olyan alkalmazottakból állt, akiknek az volt a dolguk, hogy bevonják és összegyűjtsék azokat a könyv- és újságpéldányokat, valamint egyéb dokumentumokat, amelyeket hatályon kívül helyeztek és megsemmisítésre ítéltek. A Times egy-egy számát - a politikai vonalvezetés változása vagy Nagy Testvér rosszul sikerült jóslatai miatt - akár tucatszor is újraírták, s mégis az eredeti keltezés volt rajta; egyetlen olyan példány sem maradt belőle, amely ellentmondhatott volna az újraírt példánynak. A könyveket is újra meg újra bevonták, átírták, s megint kiadták anélkül, hogy utaltak volna rá, hogy valamilyen változtatás történt. Még azok az írott utasítások, amelyeket Winston kapott s végrehajtásuk után mindig megsemmisített, sem állították soha, hogy hamisítani kell, ilyesmit még beléjük magyarázni sem lehetett; mindig csak tévedésekre, elírásokra, nyomdahibákra vagy téves idézetekre hivatkoztak, amelyeket a pontosság érdekében kell helyesbíteni.

De hisz csakugyan szó sincs hamisításról, gondolta Winston, miközben a Bőség-minisztérium számadatait igazította helyre."

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szamizdat-butik-irodalom.blog.hu/api/trackback/id/tr6512695023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nnnnnnnn 2017.07.28. 10:11:15

szerintem nagyon nem kell ilyesmitől tartani. a balliberális média évek óta nap mint nap ír mindent ami épp eszébe jut, még sem érnek el vele gyakorlatilag semmit. a fidesz simán nyeri a választásokat jövőre anélkül is, hogy bárkit cenzúráznia kellene. sőt, sok esetben (90%) egyenesen a balliberális médiumok saját magukat teszik nevetségessé a világtól teljesen elszakadt burokban élő írásaikkal.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.07.28. 10:25:06

@nnnnnnnn: "médiumok" - Látom még az idegen szavak jelentését sem ismered. Tipikus.

nnnnnnnn 2017.07.28. 10:27:10

egyébként a fenti írás is csak egy ballib whistful thinking, alig várja az ellenzék hogy végre valami kézzelfogható bizonyíték legyen arra, hogy a magyar sajtó nem szabad, holott épp az ellenzéki lapokban alkalmaznak cenzúrát. elég vicces, hogy a mai sajtóban a legszabadabban véleményt pont a kormány lapjában, a 888-hu-n lehet megfogalmazni, míg a 444-en és az indexen teljesen elfogadott a szólásszabadságért aggódó liberálisoknak, hogy törlik cenzúrázzák a nekik nem tetsző kommenteket.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.28. 10:28:52

Miért gondolod, hogy az a sajtószabadság, ha az egyik oldal értékrendje a kötelező?

Miért gondolod, hogy a liberálisok harca a más vélemények ellen magasztos dolog? Miközben meg a nem-liberálisok harca a más vélemények ellen meg otrombaság?

Duplaxiii 2017.07.28. 10:29:24

Baromság!
Lehet, ha a hitelesség, a pártatlan tájékoztatás a cél.
érthető, ha a diktatúrában élő, politikai célokkal működő újságíró mást mond, de ha a mai újságíróknak lenne megfelelő tudásuk, rutinjuk és becsületük, akkor bármi leírható úgy, hogy az nem nyilvános politikai
támadás, lejárató célú valami.
Sajnos mi ma itthonról ezt úgy véleményezzük, hogy kizárólag politikai oldalhoz kötött bérújságírás tapasztalható, azaz bárki lenne hatalmon, a másik oldalra kerülnének a most pozícióban lévők. És a hatalom naná, hogy ebből indul ki, azaz "üldözni" fog.
nekünk, többségnek azonban hiteles és semleges tájékoztatás kellene és nekünk kell abból döntéseket kihozni.
Ma az ellenzéki média is kizárólag megmondó, fokozottan utastó jellegű és minden valami politikai lejáratási célhoz kapcsol. Pontosan úgy, ahogy a habonyéké is.
A bulvár még hozzáteszi ehhez az aljsa lejáratásokat is, ott még ideológia sincs a háttérben, csak a mocskos anyagi célú lejáratás.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.28. 10:31:27

@nnnnnnnn:

A liberális elv abból indul ki, hogy a liberalizmus nem eszme, hanem maga a racionalitás, azaz a nem-liberális álláspont tiltása nem cenzúra, hanem szimpla racionalitás, a normalitás segítése.

Duplaxiii 2017.07.28. 10:32:54

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes:
Mert ez a neoliberális, internacionalista globális marketingalapú filozófia alapja.
A kirekesztés.
(Ezért vitatom rendre a lib és a neolib összemosását! A lib leszarja ezt, csak a saját dolgával foglalkozik. a neolib azonban neobolesik alapú kirekesztő, megmondó, utasító, spt kényszerítő filozófia! ha a "ellenzék" nyerne, még brutálisabb médiavilág következne, mi itt nem vitázhatnánk... mert nem vagyunk PC. nem vagyunk gender, nem felelünk meg egy mikroközösség elméleti baromságának!)

CM2131 2017.07.28. 10:46:04

Így van, le a médiatörvénnyel ! Tüntessünk ! Az alapján újságírók százait hallgattaták el, börtönöztek be, ítéltek gályarabségra ebben a diktatúrában.....ja vagy nem is? Bocsi...

Duplaxiii 2017.07.28. 10:48:10

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes:
Na megint nekiugrunk...
Igen, a liberalizmus nem csak eszme, hanem emberi alap.
Hogy az ember a legfontosabb, önmaga, az egyén!
Hol látsz te ma az ellenzékioldalról bármit is, ami az egyénre vonatkozik?
Hogy nem mondhat bárki szabadon szavakat? Az csoportérdek, nem egyéni!
Hogy egyet kell értened számodra nem lényeges dolgokkal (melegség, melegfelvonulás, idegenek közetelző elfogadása, hittagadás, nemzetu öntudat tagadás, nemzeti kultúra tagadás) a csoportérdek és nem egyéni.
Ami ma van, az nem azért van, hogy te mint egyéni lény jól éljél (nemcsak anyagilag, lelkileg, erkölcsileg), hanem a verézelvek beteljesüljenek. Egy liberálisnak nem jó, ha kényszerítik például arra, hogy ne négert mondjon, hanem afroamerikait!
Ez nem az egyénnek jó, hanem a vezérnek, a nemzetközi ismeretlen hátterű vezéreknek.
Korábban vitástunk már erről, de a lenini módszernél leglább ismert volt Lenin és bandája.
Most ismered azt, akik ezt irányítják, fizetik? Dehogy soros... Az csak a mai szitokszó.
Ha ismered a demokratikus ellenzék dolgait, ők a 80-as években nem bántottak senkit az emberek közül, a szamizdatban nem az volt leírva, hogy a Laci bácsi a gyárból ne verje meg este az asszonyt a kocsma után...
Ma azonban ezek NEKED és a társadalom EGÉSZÉNEK adanak instrukciókat, akár onanizálás témában is. Rettegek a kdnps-s középkori erkölcsi törvényektől, de menekülök az ellenzék neoliberális "család"modelljétől is.
A liberális nem fog rászolni egy kocsmában az illuminált segédmunkásra, hogy ne használja a cigány szót, mert az pejoratív, meg sértő! A liberális szarik erre, őt nem bántják és megissza a sörét és hazamegy.
Ma mindkét oldal erkölcsi, filozófiai törvényeket erőltet a társadalomra. A kormány a kötelező hozsannát, az ellenzék ennek tagadását. A kormány a ő családmodelljét, az ellenzék meg ennek tagadását.
Ez egyik oldalon sem liberális. A liberális a rendőrnek ugrik neki, ha ok nélkül igazoltatja, mert számára ez sértő, hogy nem csinált semmit, ezért hagyják békén!
Szerinted ma a libsinek jelzett ellenzék békén hagyja az embereket?
Egy büdös nagy faszt!
A mai neolib "bemegy" a otthonodba, és ha nem az ő elbei szerint dugod az asszonyt, akkor leül és fél óráig agitál, sarokba állít, megszégyenít, mert majd ők megmondják hogyan dugd! Pontosan úgy, ahogy a kdnp-sek.
Mindkét oldal egy tőről fakad: bolsevizmus!
Csak a kormány a pénzszerzéhez használja, az ellenzék meg a hatalom megszerzésére, hogy utána az elveiket terjetszhessék.
A kormány: hiéna, pirája.
Az ellenzék: gyilkos vírus!

Duplaxiii 2017.07.28. 10:50:06

@CM2131:
Tudod, sokat jelnetene, ha az atv őskövületeket, az mszmp-s idők érintettjeit és a gamer alapú blogger-újságírókat eltakarítanák...
Mindkét oldalon ezek uralkodnak, magát a médiát, mint szakmát és szétpusztítják, politikától függetlenül.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.07.28. 12:40:22

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Fussá neki mit jelent a médium! Jó, tudom a szovjet iskolában elnagyoltan tanították a magyar nyelvben meghonosodott idegen szavakat, helyette Marx és Engels volt.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.28. 13:13:59

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Elárulok egy titkot: az emberi nyelvekben a szavak jelentése változik, sőt sokszor egy szó egyszerre több dolgot jelent.

T udom, hogy nektek balliba kommentrobotoknak meglepetés lesz, mert a ti robotnyelvetekben ez nem így van.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.07.28. 23:24:23

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: A média és a médium jelentése nem változott, attól nem változik, hogy bunkó, tanulatlan fafejek rosszul használják.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.29. 07:25:13

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

A logikád alapján Arany, Petőfi, Bbaits bunkók voltak, mert nem úghy használták a szavakat, ahogy a XV. században.

Vedd észre: az emberi nyelvek folyton változnak, s e változások alapja éppen az, hogy az emberek nem igazoidnak az előző nmezedék nyelvhasználatához.

Ez nemcsak a szavakra, a nyelvtanra, sőt a kijetésre is igaz.

Íme neked egy teszt:
- tett feltételes módba az "alszom" szót!
- hogyan ejted ki a "lyuk" szót?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.29. 07:25:56

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

A szótár rögzít egy állapotot, nem a szótár találja ki a szavak jelentését.
süti beállítások módosítása